KLMM správný vývoj dítěte a Vojtování
Ahoj maminky!
Z důvodu otáčení hlavičky k jedné straně nás pediatrička odeslala na rehabilitaci, kde se přišlo na to, že Petřík má nedostatečně vyvinuté svalstvo a bude muset cvičit Vojtovku. Dnes jsme byli na první lekci, řval u toho jako tygr, ale né bolestí, ale tím, že někdo po něm chtěl to, co ještě nezvládá sám bez pomoci / pasení koníků.... /
Prý se to pravidelným cvičením / cca 4x denně po 4 minutách / brzy samo upraví a mozek si vybuduje nové správné svalové návyky
Všechny dovednosti dítěte mají svá určitá pravidla, která souvisí s uzráváním centrálního nervového systému dítěte. Dovednosti se dostavují u zdravého dítěte v přesných časových obdobích, ale určitá variabilita je běžná v závislosti na podnětech z vnějšího prostředí (matka, rodina, atd.) Proto se nemusíte zneklidňovat, že právě vaše dítě něco neumí. Nicméně, pokud vaše dítě nebude ve svém věku zvládat více dovedností určených věkem dítěte - neváhala bych okamžitě navštívit specializované pracoviště.
Pro vaši informaci kopíruji článeček se správnými aktivitami pro daná období
V pondělí jdeme na kontrolu, tak snad to půjde k lepšímu...Pomalu, ale jistě
tabulka vývojových pokroků:
http://www.volny.cz/novacka/vojta/motorika_ditete.pdf
Přehled motorického, senzorického a duševního vývoje dítěte.
Věk dítěte
Dovednosti dítěte
0. - 4. týden
*
poloha testu vsedě (s oporou) - může na malou chvilku udržet hlavu vztyčenou
*
poloha na bříšku - na malou chvilku může zvednout hlavu nad podložku, pánev není položena na podložku - dítě spíše naznačené „klečí"
*
přitahujeme dítě za ručky do sedu - hlava padá dozadu
*
když na dítě mluví matka (zvolna, tiše), je schopno ji krátce pozorovat, v poloze na zádech je schopno pozorovat barevný (např. červený, oranžový) předmět, ale v úhlu menším než 90 stupňů
*
reaguje pohybem celého těla na silný sluchový či světelný podnět
4. - 6. týden
*
poloha na bříšku — je schopno zvednout bradu nad podložku v úhlu maximálně 45 stupňů
*
při přitahování do sedu hlava padá méně dozadu než v předchozím období
*
krátce se usmívá na matku, délka a frekvence úsměvů se zvyšuje
*
v poloze na zádech je schopno sledovat kývající se hračku zavěšenou ve střední čáře
*
začíná očima pozorovat pohybující se osobu
6. - 8. týden
*
držíme-li dítě v sedu, drží hlavu chvilku vzpřímeně, ale pak mu opakovaně padá dopředu
*
poloha na bříšku - opakovaně zvedá hlavu nad podložku, ale stále jen v úhlu 45 stupňů
8. - 12. týden
*
v poloze na bříšku udrží váhu hlavy a hrudníku na předloktích, hlavu a ramena zvedá v úhlu 45-90 stupňů s podložkou
*
při přitahování do sedu mu jen mírně padá hlava dozadu
*
vymizel vrozený úchopový reflex, občas udrží hračku v ručce, ale jen na krátkou chvíli
*
ručky už nemá sevřené v pěsti jako v předchozím období
*
kývající se hračku pozoruje z jedné strany na druhou v úhlu 180 stupňů, velmi rychle si všímá nových předmětů
*
vyluzuje „zvuky" - vokalizuje, má z toho potěšení
*
vleže na zádech pozoruje pohyby svých ruček
*
snaží se uchopit předmět, ale špatně odhaduje vzdálenost
12. - 16. týden
*
drženo vsedě má trvale vztyčenou hlavu, aktivně se rozhlíží po okolí
*
zakřivení zad pozorované v poloze vsedě v předchozích obdobích je nyní patrné již jen v bederní oblasti
*
v poloze na bříšku drží hlavu a hrudník v úhlu 90 stupňů s podložkou, váha je stále na předloktích
*
při přitahování do sedu pozorujeme jen nepatrný pohyb hlavy vzad
*
hraje si s ručkami, přibližuje se jimi k předmětu - hračce, ale pohyb je nepřesný, „přestřeluje" a předmět mine
*
dlouho si hraje s chrastítkem, které je mu vloženo do ručky
*
raduje se, když vidí hračku, má zájem o prs či lahvičku
*
hlasitě se směje, otáčí se za zvukem
16. - 20. týden
*
pevně drží hlavu
*
při přitahování do sedu mu hlava nepadá vzad
*
je schopno uchopit předmět, hraje si s hračkami, cáká při koupeli. mačká papír
*
směje se svému obrazu v zrcadle
*
dívá se za padající hračkou
20. - 24. týden
*
v poloze na bříšku unese váhu hlavy a hrudníku na napjatých pažích, hrudník a horní část bříška je nad podložkou
*
při přitahování do sedu zvedá předem hlavu nad podložku
*
sedí s oporou několik minut
*
otáčí se z břicha na záda
*
otáčí se ze zad na bříško
*
drží si lahvičku s pitím
*
přidrženo ve stoji udrží maximum své hmotnosti
*
drží si nožky ručkami, strká si palec od nohy do úst
*
směje se a výská na svůj obraz v zrcadle
*
má-li v jedné ručce např. kostku, upustí ji, když mu nabídneme druhou, když upustí hračku, hledá ji
*
imituje některé grimasy dospělých (vyplazuje jazyk apod.)
*
bojí se cizích lidí
*
směje se hře „na schovávanou"
*
začíná rozlišovat oblíbená a neoblíbená jídla
24. - 28. týden
*
na bříšku se udrží s oporou jedné ručky
*
sedí s oporou ruček před sebou
*
vstoje se udrží na krátkou chvíli (s podporou) natažené kyčelní i kolenní klouby
*
vleže na zádech samo zvedne hlavu nad podložku
*
předává předměty z jedné ruky do druhé
*
všechny předměty dává do úst
*
je schopno samo jíst např. sušenku, kus rohlíku apod.
*
velmi rádo si hraje s papírem
*
reaguje na své jméno
*
je schopno napodobovat některé pohyby
*
vyslovuje jednoduché slabiky (dá, ba, ta...)
*
dobře pije z hrnečku, kouše tuhá sousta
28. - 32. týden
*
snadno unese na nohou svou váhu (s oporou)
*
sedí několik okamžiků bez opory
*
zdvojuje slabiky [ba-ba, ta-ta ...)
32. - 36. týden
*
stojí u nábytku, přidržuje se rukama
*
sedí stabilně 10 minut i více
*
naklání se dopředu, udržuje stabilitu - neumí se naklánět do stran
*
je schopno zvednout malý předmět (kuličku) tzv. pinzetovým úchopem - ukazováčkem a palcem
*
bude-li mít dva stejné předměty v ručkách (např. kostky), bude je dávat k sobě, jako by je chtělo porovnávat
*
umí si zakrýt tvář, když nechce být omýváno
*
od tohoto věku je možno pozorovat vzrušení nad určitým oblíbeným jídlem
*
je schopno lépe a déle se koncentrovat při hře
36. - 40. týden
*
postaví se samo, posadí se samo, sedí stabilně bez rizika pádu
*
leze
*
sahá na věci ukazováčkem
*
umí „paci-paci", „pá-pá" a podobné hříčky
*
začíná být nápomocno při oblékání a obouvání
*
od 9 měsíců reaguje na otázku: „kde je táta, máma" apod.
40. - 44. týden
*
vstoje při držení ukročí jednou nohou
*
na požádání dá předmět druhé osobě, ale nepustí jej
*
dává předměty do nádoby a vyndává je
*
jedno smysluplné slovo
44. - 48. týden
*
je schopno ukročovat bokem u nábytku nebo jiné vhodné opory, drženo za obě ruce chodí
*
vsedě se otáčí dokola pro hračku
*
kutálí míč, podává hračku, uvolňuje ji z ručky
*
má zájem o obrázky v knížkách
1. rok
*
chodí přidrženo za jednu ručku
*
chodí po rukách a nohách jako medvěd
*
šoupe se po zadečku
*
rozumí jednoduchým otázkám: „kde je tvé autíčko, kdepak máš panenku" apod.
*
dává pusinku
*
říká 2 až 3 smysluplná slova, stydí se
13. - 15. měsíc
*
stojí samo delší dobu, dovede dobře chodit
*
postaví na sebe dvě kostky
*
zná 5 slov, umí napodobit některá zvířátka
15. - 18. měsíc
*
zvedne předmět ze země a neupadne, vyleze na malou židličku, ztěžka utíká
*
postaví na sebe 3 kostky
18. - 21. měsíc
*
s přidržováním chodí po schodech
*
říká věty o 2 až 3 slovech, napodobuje jednoduché činnosti
21. - 24. měsíc
*
po schodech chodí bez držení
*
začíná skloňovat a časovat
*
hraje si mezi dětmi, ne s nimi
24. - 30. měsíc
*
chodí po schodech bez držení a střídá nožky
*
rozepíná a zapíná knoflíky
*
pojmenuje osoby a věci na obrázku
*
samo jí lžičkou a zpravidla se nepolije
30. - 35. měsíc
*
stojí chvilku na jedné noze
*
zašněruje si boty
*
opakuje krátkou povídku
*
při hře napodobuje postavy ze svého okolí
35. - 48. měsíc
*
stojí krátce na jedné noze, skáče do dálky
*
lidskou postavu kreslí bez trupu („hlavonožec")
*
opakuje veršík, pojmenuje činnost na obrázku, chce být chváleno, směšuje pravdu s výmyslem, vypráví delší povídku
*
obléká a svléká se jen s malou pomocí druhé osoby
48. - 61. měsíc
*
poskakuje na jedné noze, samo se umyje a učeše
*
ví, jak se jmenuje, jak je staré a kde bydlí; neplete si pojmy včera a zítra, kreslí realisticky, opouští dětskou artikulaci, řeč se podobá stavbou i formou řeči dospělých, rozezná pravou a levou ruku, rozumí závodění
61. - 72. měsíc
*
dovede zavázat tkaničku u boty
*
pamatuje si delší veršík
*
ví, zda je dopoledne či odpoledne, ví, kde se co nakupuje
*
dokončí úkol vyžadující větší trpělivost a vytrvalost
super,moc diky,muselo to dat praci,ale zajimave poctenicko :a:
In reply to Ahojky, by krevetka
Ahoj Krevetko a holky - ten seznámek NENÍ sepsán mnou, ale našla jsem ho na netu a překopírovala / píšu to v něm..... /
Ale věřím, že jste z něho měly radost stejně jako já.... :ooo:
Je to pěkně sepsáno a celkem přehledné, i když asi né u všech dětí ten vývoj bude stejný
:a:
Market skvely seznamek. dekujeme!! A neboj se Petricek Vse brzy vypiluje a bude dobre :one: Vsak je to sikula! Madlen posila hudlana :c:
Ahoj Markét, luxusní přehled dovedností, taky si to hned skopčím :qu: :qu: Moc hezký komentář si k tomu napsala, si šikulka :one: Holky, kdo cvičíte Vojtovku mám zde perfektní článek, vyplatí se ho přečíst http://rehabilitace.org/?page_id=14. :C/):
Přeju moc úspěchů v cvičení, uvidíš, že se brzyčko objeví úspěchy ... držím vám pěsti :a:
In reply to Ahoj Markét, luxusní by petralinda
bezvadní článek, zase je člověk o cosi chytřejší. :a:
In reply to Ahoj Markét, luxusní by petralinda
Ahoj děkuji za článeček a podporu
Článek je opravdu zajímavý a je tam plno odpovědí i na otázky, které by mě ani nenapadly... Dneska už máme cvíčo 2x za náma...Děláme asi 0,5 minutky každou stranu, ale bude se postupně přidávat i rotace a plazení
V pondělí jdeme zase za fyzioterapeutkou na kontrolu, tak uvidíme.....
:a:
Markét, psala jsem mamce. Nevím jestli ti to říkala. Máte stejný problém jako já s Naty, počkej za týden a bude vše OK.
Ahojky holky a chlape!!!Skvělý článek...hned jsem si to zkopčila!!!Však vše bude oK a Peťulka bude za chvíli pást celé stádo koní...chce to trpělivost, pečlivost a pravidelnost...moooc držím palečky!!!pa, pa
to je super,že jsi sem dala ten přehled.Šikulka!!!Ať Peťulkovi Vojtování jde a za chvíli bude vše o.k.
super jsi šikovná,mám z toho velikou radost :qu: