Domácí vzdělávání (nechození do školky a do školy)

10.07.2014

Na základě jiné diskuze bych ráda znala vaše názory na domácí vzdělávání protože mě ten příspěvek celkem překvapil, ale nechci aby se autorce u jejího dotazu rozjela debata o kterou nestojí.

Co vede rodiče k tomu aby svoje děti neposílali do školky a do školy a učili je sami doma?

Jaký na to máte názor vy ostatní?

Kliknutím vložíte smajlíky:

Teda ani jsem nečekala že se tu sejde tolik názorů. Musím říct, že mě některé docela překvapily.
Já sama tedy příznivcem domácího vzdělávání nejsem protože v tom vidím spíš negativa.
Neumím si představit že bych dítě nenechala chodit do školky kde se od útlého dětství začleňuje do kolektivu svých vrstevníků nebo že bych ho nedala do školy kde se učí stylem, který je lety prověřený.
Je sice hezká myšlenka že budu své dítě učit sama doma tak jak to bude mě a dítěti vyhovovat ale obavy z toho abych v té výuce neudělala jako amatér chybu abych některé věci nezanedbala a dítě tím pak bylo poznamenáno do budoucna, aby později při klasické školní docházce mělo dítě problém si zvyknout na přechod z domácí výuky na tu povinnou školní - no nevím je to spíš víc obav a stresu než přínos.
Je samozřejmě každého věc jak se rozhodně a jak přistoupí ke vzdělávání svého potomka ale mě přijde že některým lidem nejde ani tak o dobro potomka a rodiny (ať už v otázce výchovy, stravování, bio potravin nebo stylu života) jako spíš o snahu se něčím odlišovat od ostatních.
Jak už tu psala jedna maminka níže, jsem ráda že patřím ke střednímu proudu.

In reply to by K_9

Já tedy tím, jak jsem se setkala osobně s mnoha lidmi, kteří učí děti doma a taky se dost pohybuji mezi lidmi, kteří mají tu nálepku "alternativní" (třeba znám lidi, kteří neočkují děti,nebo rodí doma, jí dost striktně makrobioticky nebo naopak syrovou stravu,nebo chodí bosky atd..., tak musím oponovat. Nikdo z těch které znám ty věci nedělá jako pózu. Naopak často se to o nich ani nedozvíš, protože nemají potřebu se každému zmiňovat.
A věř mi, že to děláme (a píšu děláme, jelikož sama nejsem úplně středoproud) v rámci vlastního přesvědčení a prostě je to pro nás přirozený jinak než třeba pro vás. Každý by měl dělat věci tak, jak cítí a neodsuzovat nikoho jiného za to, že to dělá jinak. :a:

In reply to by marienka

Marienko, tohle podepisuju :) Na této diskuzi je krásně vidět, jak jsme ještě pořád chycení v realitě posuzování, hodnocení - původně jsem to chápala tak, že se vyjadřujeme k tomu, proč DV ano x ne. A máme tu diskuzi o tom, jaké jsme to vlastně ženy, matky, když DV jedeme - takže už zde vlastně máme i rozebrán jakýsi obecný profil naší osobnosti :s: Mnoha lidem pomáhá, když si o druhých myslí tohle nebo tamto, zaškatulkujou, zhodnotí, udělají si v tom pořádek. V lásce je tedy při tom ponechávám - každý jsme strůjcem svého štěstí. Mějte se, ženy, všechny pěkně, krásnou noc. Já jdu ještě dodělat meruňky :a:

Mě hrozně zajímá jedna věc: Jak vypadá vysvědčení, které dostanou děti, když nechodí do školy? je to normální ofiko s razítkem, kam napíšete známky vy? A když nějaké látce nerozumíte (například rovnice, angličtina), jak se to to dítě pak naučí? Musí mít splněny nějaké osnovy, ne? Mě přijde divný, že mu napíšete na vysvědčení jenom předměty, které zvládáte vy bez vysokoškolského vzdělání a ty ostatní se neučíte... není to ve zlém, jenom mě strašně zajímá, jak to chodí, díky

In reply to by Jita86

Ahoj, třeba v naší škole (propojuje metodu projektového vyučování, Montessori metodu a kritické myšlení), která má více žáků v domácí škole než na denní docházku, vysvědčení děti nedostávají. Ve škole probíhá vysvědčení formou povídání o tom kdo jaký je, čeho dosáhl a co mu jde, nejde a podobně.
Ve Valdorfských školách třeba je vysvědčení na papíře fornou slovního hodnocení (podobného ražení).

In reply to by Jita86

Vysvědčení dostanou děti ve škole, kde jsou zapsané a chodí každý půlrok na přezkoušení - takže normální předměty. Někde se jde domluvit, že tam nejsou známky, ale slovní hodnocení. Osobně si myslím, že jsou známky jedním z důvodů, proč se děti časem přestávají rády učit a že jsou celkem k ničemu. Já jsem teda vystudovaná úča, takže VŠ mám a troufám si říct, že bych zvládla doma odučit ZŠ včetně 2.stupně. Tam, kde si nejsem jistá přece může pomoct profík. Domácí vzdělávání v žádném případě neznamená, že se děti věnují jen některým oblastem života (resp. přemdětům). Naopak, většina doma zvládne víc a navíc v kontextu s reálným životem, učí se to používat přímo v praxi. Jinak - myslím, že VŠ k DV vůbec nutná není, důležité jsou jiné věci.

Nedá mi to nenapsat. Pořád se mi vybavuje paní Trojanová ve filmu 'Jedna ruka netleská'. Kde praktikovala domácí výchovu a děti nesměly sladkosti a nesměli se dívat na televizi a podobně. Obecně radši na takové diskuze nepíšu, protože jak slyším slovo alternativní tak už vidím ty matky co neočkujou děti a nedávají je do školek a nesmí se dívat na televizi a výchova je alternativní, prostě mají hlavně pocit, že jedině ony můžou dát dětem to nejlepší. Když školka, tak jedině lesní, když potraviny, tak jedině bio, hlavně neočkovat!!! tím své dítě zabijete, takové hrozné jedy.Porodnice fuj hrůza, porod jedině doma atd.atd.
Pro mě tohle znamená extrém.
Určitě matky co vyučují své děti doma mají můj obdiv,musí být vzdělané,maximálně trpělivé a oddané svým dětem , ale nemůžu souhlasit, že by chození do školky a do školy bylo pro dítě traumatizující nebo že jen rodič může dát dítěti to nejlepší včetně vzdělání.Podle mě jsou to pro dítě nové zkušenosti.U nás je školka výborná a to není lesní,( po lese lítame se synem spolu) dopoledne jsou venku nebo cvičí nebo tancujou a učí se nové básničky a písničky, pak oběd, řekla bych, že jídla mají vyvážené a zdravé, pak odpočinek a pak už přichází maminka a jde se domů. Hodně si povídáme o tom, co dělali a jak se měl, syn je tam maximálně šťastný. Nevím, jestli by mě neměl plné zuby, kdybych ho do deseti let učila doma.
Všeho s mírou podle mě, školky jsou fajn.
Ale nechtěla jsem se nikoho dotknout, každý ať si žije podle sebe, je to každého věc jak s životem naloží.
Jsem ráda, že žiju jako normální střed.

In reply to by indoska

Je zajímavé, že na jednu stranu se Ti k tomuto tématu vybavují, řekla bych, samé negativní představy ulítlých extrémních žen, které máš s pojmem domácí vzdělávání spojené, a na druhou stranu píšeš, že je obdivuješ. To nějak nechápu :? To, že si Ty a spousta ostatních maminek neumí představit a nechtěly by DV praktikovat, je naprosto v pořádku. Stejně tak jsme v pořádku my, které to takto chceme nebo děláme. Nejdůležitější totiž je, že každá z nás (ať už jsme s dítětem doma nebo chodíme do práce) děláme to, co je pro nás a naše rodiny nejlepší, že nám to takto vyhovuje. A jen musím upozornit, že být s dítětem doma rozhodně neznamená trávit čas doma. Jinak už jsem si tak nějak zvykla, že jsme ve spoustě věcí všechno možné, jen ne střed. A opravdu to není touha být zajímaví, jen nás činí šťastnými jiné věci než většinu :a:

In reply to by renata 11

Ano, zdá se to být dost nepochopitelné. Sama moc nechápu jak moc dobrá musí být žena, která zvládne zastat i roli učitelky. Myslím si, že za slovem alternativa se spíš skrývá touha ochránit dítě před tím strašným tzv. 'normálním světem' který nutí děti chodit do školního zařízení a nutí je očkovat a jíst cukr a pít mlíko.Samé hrůzy.
Mě jde spíš o ty názory a nejsou zrovna jen v téhle diskuzi jakože: do školky? nikdy, a kdybych nemusela, tak bych nedala ani do školy... Proboha proč jako? Nebo poslouchám od různě alternativně smýšlejících co to proboha je za komunistický teror na děti, a musejí jíst v určitou hodinu a spát v určitou hodinu jako stádo apod. a cpou jim tam samé párky a spolužáci je týrají a dítě má být s matkou furt a všude, na hřiště ano, ale jen v doprovodu rodiče :? Prostě některé názory mě dostávají do pozice kdy musím odporovat, a to si o sobě prosím myslím, že jsem docela přírodně smýšlející člověk.

In reply to by indoska

To se slovem alternativa udělali lidi, kteří se bojí (nebo jim vadí?), že někdo nad věcma přemýšlí a dělá je jinak - podle svýho nejlepšího přesvědčení. Alternativa je ale přece jen jiná možná volba ;)
Nevím, co střednímu proudu vadí na těch "strašných alternativcích"...?

In reply to by femme.fatale

No právě to co jsem psala nahoře, že to honí do extrému. A to se mi pak vybaví ta podivínská paní z toho filmu. Naprosto posedlá zdravým stylem, že ani dětem nedovolí chodit do školy natož aby snědly čokoládu, když není z karobu, to by se asi otrávily a měly nadobro zkažený život.No te´d to ženu do extrému já, ale někdy to tak je. Já jsem třeba hrozně ráda, že u nás existují lesní školky, ale nerada pak slyším názory, že ty nelesní školky jsou vlasně komunistické továrny na děti atd jiné bláboly.

In reply to by indoska

To máš pravdu, extrémy jsou na obou stranách! S člověkem, který je přesvědčený, že jeho postoj je ten jediný správný na světě, se těžko mluví...
S těma lesníma vs. běžnýma školkama jsi to napsala tak, jako to vnímám i já. Jinak třeba já taky některý věci dělám jinak (látkový plíny kupř.), spoustu věcí nejíme a nekupujeme a tak, nikomu to nevnucuju, já (resp. my) se tak rozhodla na základě dostupných informací, z nichž jsem si vybrala to, co mi vyhovuje a s čím se ztotožňuju. Ale pak je mi líto, když mi někdo řekne (obecně, ted nemám na mysli nic a nikoho konkrétního), že to přeháním a že "jó, to je ta alter-eko-bio máma".

In reply to by femme.fatale

Nebudem to už rozpitvávat, napsala to tuším dobře Lada extrémy byly a budou, každý ať si vybere jak si to chce dělat. Mě tady prostě po přečtení téhle diskuze vyvstal ten film kde tu alter mámu hrála Trojanová, kdo ví o čem mluvím se usměje ;)
Končím, teď mě stejně zajímá jenom mimino v břichu a nemocný synek, který je absolutní vegetarián a má v puse aft a je u babičky a já jsem v práci a podle některých bych byla nejhorší matka, co dala přednost práci před tím, být se synem doma, ale bohužel se musíme živit, tak zamáčknu slzu a zítra si to vynahradíme. Dobrou všem

Podle mě je to na matce a na dítku, jak jim to vyhovuje. Mě by určitě nevyhovovalo se od první třídy učit s dětma doma a myslím, že jim také ne. A co školky týče, Moje dcera nastoupila do školky ve 4 letech a 3 měsích a pro ni to bylo přímo akorát, dřív by to bylo brzy a potom už zase pozdě, bylo na ní ke konci vidět, že ten kolektiv potřebuje a je tam ráda, sice měla horší rozjezd, ale má tam plno kamarádů, které tady na hřišti nepotkáme. Nejdradš bych si i syna nechala doma do 4 let, ale bohužel skončila mateřská, žtak hybaj do práce, al eje to pro mě pořád takovej tříleten nunýnek a vůbec nevím, co tam bude dělat, i když vím, že to zvládne - je emočně o hodně silnější než je dcera :s: Je to spíš jen můj blbej pocit :a:

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Souhlasím :) Každý si svůj život vede zpravidla podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, stejně tak vychovává děti, vybírá si, co bude a nebude jíst atd. Nikdo není lepší rodič / člověk, protože něco dělá nebo nedělá tak nebo jinak.
Jen je škoda, že ti, kteří něco dělají jinak - jinak vychovávají děti, nejedí maso, jedí jen bio potraviny, používají látkový plíny... - jsou často (ne vždy a ne každým, samozřejmě) šmahem označeni za alternativce, podivíny, zpovykané a znuděné bohaté paničky, nebo magory, co se chtějí za každou cenu vymykat... :)

In reply to by femme.fatale

musím bohužel souhlasit... používám látkovky, vařím domácí stravu (nekupuju skleničky), druhej porod proběhl jen ambulantně, kojím a budu kojit co to půjde (ovšem, že vše má svý hranice, ale....), nosím v šátku (ale i kočárkuju), mladší (4m) se mnou spí v posteli (to starší spala taky a než se mladší narodila, šupajdila sama a bez řečí do vlastní postýlky i pokojíčku a chodí tam každej večer ráda a dobrovolně - žádný že nás potřebuje a bude s náma spát až do 4let... :) ) atd..
nejhorší je, když člověk narazí na absolutně netolerantního jedince, pro kterýho neexistuje NIC jinýho správnýho, krom toho jeho jedinýho :///:

osobně si myslím, že hodně záleží na nastavení konkrétního dítěte a možnostech konkrétního rodiče. A taky samozřejmě záleží na tom, na jakou školku a jakou učitelku dítko "narazí" a jaké "neškolkové" aktivity provozuje.

Já mám čtyřleté a dvouleté dítě a nedovedu si přestavit, že bych sekla s prací a zůstala příštích x let doma s dětmi a byla jejich "učitelka". Moje děti mají rády kolektiv a jsou na něj zvyklé od malička. Vracela jsem se do práce na částečný úvazek hned po mateřské, takže naplno jsem s nimi byla doma "jen" půl roku, potom mi je v mé pracovní době hlídala mamka. Od dvou a půl let synek začal chodit do mimiškolky třikrát týdně. Dcerka od roka a půl chodila do téže miniškolky jednou týdně na dopoledne, v roce a tři čtvrtě jsme začali zkoušet celodenní docházku jednou až dvakrát týdně. Řekla bych, že mým dětem prospívá jak ten dětský kolektiv tak to, že na ně výchovně působí i někdo jiný než maminka. Synek už má za sebou jeden školní rok v klasické mateřské školce. Naučil se tam hrozně moc věcí, které se mnou doma dělat vůbec nechce. Určitě nemám pocit, že bych je nějak negativně ochudila o možnost být se mnou. Myslím, že to není až tak o množství času, který rodič s dítětem stráví, jako spíš o tom, co v tom společném čase dělají.

Ahoj,normálně už tu nekomentuju,ale tohle mě celkem zvedlo ze židle :) hlavně typicky český názor "je to cizí,pro mě neznáme,je to alternativní,je to špatné ! " návic se tu celkem často objevuje dítě potřebuje kolektiv, dítě musí do školky aby se otrkalo, kdo je živí atd atd... nevím jaká byla předchozí diskuze,ale ohromně mě baví jak všichni diskutujou o něčem o čem ví kulové. domácí vzdělávání je právě krásné v tom,že nemusíte jet zajeté osnovy v 8.00 začít biflovat matiku,češtinu,jazyk.. je na tom kouzelné i to,že si to rozvrhnete podle sebe. chcete víkend ve středu ? super,máme volno. je dítko nemocné,no proč ne naučí se to jindy. i DV má své osnovy a pravidla..podporuje se to co dítku přirozeně jde lépe,nesnaží se ho vydrtit na tom co mu nejde,ale pomoct mu to pochopit a naučit. nehledě na to,že součástí domácího vzdělání jsou i zkoušky pod dohledem takže to jen na okraj pokud si myslíte,že z dětí domácího vyučování rostou asociálové a idioti. a to,že vás to nenaplňuje proto je to špatné ? nebo,že máte dětí plné zuby at si je vezme na krk někdo jiný ? ano taky bych je nejradši prodala do afriky když jsem unavená a nemocná a mám toho dost,ale o tom to snad není. špatné je kolektivní myšlení,že je něco špatné protože to není obvyklé. (k alternativním porodum se nevyjadřuju to je úplně jiná kolej). a to,že otec musí nutně živit rodinu taky není pravda. já ani můj brácha jsme ve školce nebyli. (a nejsem ani asociál ani blbá když mám vysokou) takže 6let a brácha 7 protože je narozen na konci řijna a měl odklad,jsme strávili s mámou doma a ta nás naučila to co bychom se byli naučili ve školce(máma byla švadlena takže dokonce i zvládla obživu no ty brďo! sice ne každý muže pracovat z domu budete oponovat..jo jasně,ale taky ne každý muže nechat živení na partnerovi že ano). A to jestli kolektiv dětí pomáhá není pravda. pokud je někdo stydlín a introvert tak takový bude i kdyby byl v kolektivu 24h denně... mámy,které zvládnou domácnost,vzdělávat své dítě a ještě nezešílet obdivuju a rozhodně je neberu jako alternativní. pokud si troufají naučit dítě informace základní školy jen do toho. pro mě je to dobré,pokud je to dobré pro toho kdo to využívá a šlus bus. komu vyhovuje běžná škola tak proč ne ? proboha o tom je snad celej život ? něco mi vyhovuje ,dělám to . něco mi nevyhovuje nedělám to. tak ,já jsem se tady slovně vyprůjmovala a vy klidně nereagujte. :D :a:

AHoj všem :) zajímavá diskuze.
Přidám svůj pohled. Naše školka používá prvky montessori pedagogiky a respektujícího přístupu k dětem. Obě moje děti budou chodit do této školky (pokud okolnosti dovolí) a to cca tři dny v týdnu na dopoledne, pokud nebude nutné, abych začala já pracovat. Dá se říci že jsem zaměstnancem školky, jelikož lektoruju volnočasové aktivity pro děti idospělé v rámci zařízení. Při školce máme i Montessori školu (oba stupně). Znám osobně "učitelky" které vedou výuku a můžu říci že je to perfektní metoda i přístup. V naší škole přijímáme i žáky do domácí školy z celé Čr. U zápisu jsem byla jako jedna z organizátorek výtvarné aktivity pro děti a mám tudíž poznatky o dětech již fungujících v domácí škole. Jsou to děti bystré, inteligentní, většinou více seběvědomé než ty, které fungují již ve škole, nebo školce. Nebojí se ozvat, samy začínají komunikaci, jsou velmi tvůrčí... Zdá se že se socializací a inteligencí problém opravdu nemají :)
U nás. Vznik naší školy nám vytrhl trn z paty, jelikož už jsme uvažovali jakou alternativu školy pro děti zvolit. Já ještě stále nemám tak jasno, jako můj muž, ale ten už věděl, že děti do klasické státní školy nepůjdou.
Důvody co mě ted rychle napadají.. Nespokojenost s přístupem učitelů k dětem, s metodikou výuky, se systémem hodnocení dětí. Dále nepřirozené prostředí mimo jiné podněcující šikanu, lhostejnost a posuzování dětí mezi sebou. (netvrdím, že to tak je všude, záleží na učiteli, najdou se i světlé výjmky :) )

Osobně vidím jak děti v domácí škole nebo naší Montessori škole učení "žerou" a stále hledají nové metody a způsoby jak věc uchopit a pochopit.. narozdíl od znuděných a bojkotujících dětí, které jsou do toho tlačeny a hodnoceny.

Pochopitelně návyk na klasickou školu u nás funguje moc dobře a díky tomu vzniká nedůvěra v očích mnohých rodičů k dmácí škole nebo alternativám.

Já osobně obdivuji všechny kteří učí děti doma. Je to veliká výzva, která ohromě propojuje rodiče s dětmi a sourozenci mezi sebou. Myslím si, že tvrzení, že jde o maminky které se nudí, děbo chtějí být cool ukazují na hodně velké nepochopení. Jde o to, že maminka která vzdělává dítě doma bere zodpovědnost sama do vlastních rukou. Je to pro ni přirozený a nechce předávat své dítě institucím, jelikož to nepotřebuje. Má na to být matkou se vším všudy a proto vám, které učíte doma Gratuluju a přeju krásný radostný dny s vašima dětma! :one:

Ještě bych podotkla, že netvrdím, že by matka která neučí doma nebo ráda pracuje nebyla máma se všim všudy. To je na každém co mu vyhovuje a snad se tu nebude nikdo urážet nad mým nadšením pro věc :)

Jo a ještě.. Každý dítě je individuální bytost. Někdo potřebuje kolektiv více, jiný méně. Někdo potřebuje volnou ruku, jiný dril a nebo i hodnocení známkami. Každého motivuje něco jiného. NEmůžu teda tvrdit že montessori, Valdorf nebo homeschool jsou jediné východisko a super pro všechny. To ne. Je ale pravda, že ve státních školách nebývá čas a prostor na hledání individuálních potřeb dětí, prostě se jede v zajetých kolejích.

In reply to by marienka

Samozrejme, ze klasicka skola tu neni od toho, aby se venovali kazdemu diteti zvlast. Ma pripravit a vzdelavat ve vseobecnych vecech, aby deti mely vseobecny prehled a znaly pravidla spolecnosti, ve ktere budou pak cely zivot zit. Na osobni potreby a konicky tu prave proto maji ty zajmove krouzky a sve rodice, kteri jim pomuzou se realizovat. Omlouvam se za psani, pisi to z mobilu.

Já jsem profesí učitelka mateřské školy, i když teď na rodičáku, a mé děti do školky chodí. Vůbec si nedovedu představit, že bych je měla vzdělávat doma a jakože bych mohla. Ale já jaksi doma na to nemám klid :-D Ve školce mám celé dopoledne na to, abych se dětem v klidu mohla věnovat, ale doma? Něco tvoříme, jeden se jde napít a rozlije pití, takže já už běžím pro hadru a jdu vytírat. Mezitím ten druhý celou barvou zapatlá to, co by neměl. Než se naději už je čas na vaření obědu. Já nevím, asi si neumím pořádně rozvrhnout čas, ale už se těším, jak nastoupím do práce a tam budu mít čas jen na ty děti :-)
Ještě jen jedno podotknutí, kdy se mamince nelíbila nějaká pravidla ve školce. Ty pravidla jsou většinou nastavena pro bezpečnost dětí. Takže když dítě musí oznamovat, že se jde vyčůrat, tak to není z toho důvodů, že to musí dostat povolené, ale je to z toho důvodu, aby měla učitelka přehled, kde se děti nacházejí.

Upřímně řečeno, kdyby mě rodiče vzdělávali doma, byla bych bývala to nejšťastnější dítě pod sluncem ;) Kolektiv jsem nenáviděla a nemám ráda dodneška :D A vlastně, když to tak vezmu, vzdělání jsem dosáhla navzdory vzdělávacímu systému. Kolektiv každému dítěti svědčit nemusí, A kdybych nebyla nervák a perfekcionista a navíc neměla ráda svou práci, do které se budu vracet, tak bych děti vzdělávala doma sama. Co jsem koukala, tak by to šlo až do konce ZŠ.
Kolektiv se dá dítěti zajistit i jinak, než jen bandou tupých spolužáků, kteří s ním v lepším případě moc nekomunikují, v horším ho šikanují.

In reply to by lucininenka

Ale vždyť to "doma vzdělávané dítě" může (a pravděpodobně bude) navštěvovat různé kroužky, kde si kolektivu užije víc než o pětiminutových přestávkách ve škole. To, že se učí doma přeci neznamená, že nevidí člověka jinak než na obrázku nebo z okna

In reply to by Ja_hruška

jak jsem psala dole-to prostě není kolektiv-nebo je,ale tak pro školní dítě a to ještě pro to spíš starší.Neumím sipředstavit jak si čtyř,pěti nebo šestileté dítě tvoří kolektiv v kroužkách,kor,když v kolektivu nikdy nebylo... není to přece jen o pětiminutových přestávkách,dítě se ve škole učí pravidelně pracovat ve skupině,brát na někoho ohledy,spolupracovat i s tím,kdo mu třeba není až tak příjemný (v práci asi taky narazíme na někoho,koho ne vždy musíme),jsou tam společné cesty ze školy,do školy,družina a pak tvorba hlubších vztahů s tím,kdo nám sedí.Tohle prostě kroužek nenehradí,rozhodně ne v předškolním a mladším školním věku.

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

jedním dnem společně se prostě kolektiv nahradit nedá a to mi nikdo nevymluví :( nebo aspoň se vám to zatím nepovedlo-tím myslím,vás všechny,ne konkrétně tebe ;) a stejně si stojím za tím,že s matkou se chová dítě absolutně jinak než bez matky (či rodičů všeobecně,to je jedno).Viděla jsem to na svém prvním synovi,který do školky nastupoval ve čtyřech letech a naprosto absolutně mě překvapil,jak se tam začal projevovat,protože do té doby jsem ho takhle prakticky neznala.A jsem ráda,že jsem poznala,jak se chová sám v kolektivu,protože tím pádem vím,n čem dál zapracovat.Kdyby byl dál doma-či sem ho dokonce učila doma-tenhle konrkténí problém bych u něj pravděpodobně ještě dlouho neodhalila a nejspíš by nástup do školy byl pro nás dost nehezkým překvapením.Takhle vím,co jsem do té doby nevěděla a musím opravdu říct,že za ten rok v té školce se neuvěřitelně otrkal a naučil se slušně v kolektivu uplatnit,což se o prvních měsících tam vůbec říct nedalo :n: i když asi nikdy nebude ve skupině nějkým vůdcem a stále má problém se prosadit,tak musím uznat,že se to zlepšuje a to hlavně právě díky školce a tomu,že tam prostě musí být sám za sebe ;)

já jsem zastáncem toho,že prostě děti v určitém věku kolektiv potřebují-a to jinak,než že se s nimi jde jednou za týden do dětského centra,na návštěvu ke kamarádce,na výlet s kamarádem nebo na plavání... můj syn začal společnost vrstevníků vyhledávat kolem čtvrtého roku a to tak,že opravdu dost extrémně,tudíž jsem každý den měla na talíři od rána otázku,s kým jdeme ven :///: no měli jsme štěstí,bydlíme v nové zástavbě a navíc většinu jeho vrstevníků taky ve třech letech nevzali do školky,takže jsem dokázala skoro denně několik dětí sehnat :) teď jsme 14 dní doma a musím uznat,že je na přizabití-a že se rozhodně nenudíme a nesedíme na zadku,ale ty děti prostě chybí :( takže za mě si myslím,že pobyt dítěte od určitého věku mezi vrstevníky je nesmírně důležitý a prakticky ničím nenahraditelný... proto za mě domácí vzdělávání NE-pokuď k tomu není nějaký závažný důvod...

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

já ale taky nepíšu,že DV je o izolaci dětí.Nejsem praštěná,bych si myslela,že díte v DV je v totální izolaci,ale za mě je právě problém ta účast rodičů :///: poněvadž si myslím,že dítě se chová jinak v kolektivu samo a jinak s rodičem za zadkem-u nás tomu tak opravdu bylo,ale zase netvrdím,že tomu tak je ve všech případech.Jen já tu osobní zkušenost mám-a nejen já ;)

Tak možná se to někomu nebude líbit, co tady napíši. Ale podle mě je domácí učení, jen výmyslem znuděných maminek, které se nemají jak jinak realizovat. Roli živitelky nemají, protože mají bohatého manžela, který sám utáhne celý rozpočet. A normální práce, do které by měli chodit, jen aby vydělali peníze( že jsou potřeba k žití), je vlastně nenaplňuje. Já bych taky raději s dětma chodila po lese a koukala na srnečky jak se pasou :s: , ale bohužel musím jít do práce a vydělávat. Protože ty děti musím každý den něčím nakrmit, ošatit je. To jedině, že bychom se chodili pást s těma srnkama a bydleli ve stromové chýši... :s: . Samozřemně vím, že péče rodičů je nenahraditelná. To neznamená, když mé děti chodí do školky či školy, že se jím nevěnuji. Já se je snažím vzdělávat pořád. A vzdělávat a předávat jim zkušenosti budu až do konce života. Toť vše... :a:

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Takže o prioritách? Tady se píše, že si z jednoho platu dá ušetřit i na dovolenou za 20 000,-. Tak v tom případě dělám asi něco špatně, když my ty peníze fakt nenašetříme. A myslím, že spousta rodin tady. Neznám rodinu s jedním platem, která by mi potvrdila, že se mají tak náramně dobře. A jak jsou spokojeni. Jedinou ženu v domácnosti znám a ta má manžela obchodního pilota se slušným platem.

In reply to by jana a nela

Jj, to se omlouvám, jestli to tak vyznělo - nevýhoda psaného textu ;)
Ale spíš jsem tím chtěla naznačit, že takhle to taky někdo může pojmout, to domácí vzdělávání. Prostě se na to předem připraví. Je jasný, že když rodina žije od výplaty k výplatě a ještě si musí půjčovat, si bohužel nemůže dovolit o jeden příjem přijít...

In reply to by femme.fatale

ono se dá "poněkud" uskromnit s příjmem sedm nebo jedenáct tisíc??Tk to bych to poněkud uskromnění chtěla vidět,ale jestli to dávají s takovou částkou,tak kloubouk dolů... předpokládám,že si asi většinu jídla vypěstují sami,ale i tak obdivuhodné,mám příbuzné,kteří to dělají podobně (i když muž pracuje) a péče o takový statek jim zabere většinu volného času,tudíž si zase moc neumím představit,jak ještě stíhají vzdělávat a věnovat se dětem :?

In reply to by lucininenka

Ještě mě napadá (opět je to individuální ;) ), že když člověk nepotřebuje poslední model telefonu nebo auta a každý měsíc půl šatníku novýho (nemluvím o tom sekáči, kde mají vše za 29,-, co u nás ted otevřeli :D ), tak investice do času, který tak lze strávit s dětmi, je myslím dobrá investice. Zvláště, když třeba ten otec s nima chce aktivně být a ne ráno, když spí, vypadnout do práce a večer přijít po uspání... Ten čas s nima člověku už nikdo nevezme...

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

supr napsaný :one: to bylo přesně důvodem, proč jsem nechtěla tuhle diskuzi založit.. :dance:

Určitě to není jen "moderní trend", a přínos v domácím učení vidím,ale upřímně... já osobně bych to nedala. Sice zatím nemusíme řešit školku ani školu (malá nemá ještě 2 roky a druhé je na cestě),ale na ten předškolní rok do školky na 100% půjdou obě děti. Taky jsem chodila jak do školky,tak do školy a úspěšně jsem vystudovala (bez újmy na psychice) :-D,tak si myslím,že v klídku vystudují i moje děti a nebudou mít žádné trauma nebo jinou újmu na zdraví jen kvůli tomu,že chodily do školky i školy a neučila jsem je doma sama :-)
Navíc nám by chyběl jeden příjem a ten luxus,že budu doma si nemůžeme dovolit.
Ale když někdo chce děti učit doma,proč by neučil? Máte můj obdiv :-)

Ja nemam srovnani a tak mohu mluvit jen za svou zkusenost. Chodila jsem do jeslicek,do skolky,do skoly a zed chodim do prace. Maminka nastoupila do prace v mych dvou letech,aby o praci neprisla. Skolu jsem zvladala v pohode,mela jsem ji rada a nejvic vzpominam na spoluzaky ze zakladky,byli jsme supr banda :-) proto neresim zadne alternativy a naprosto prirozene davam syna do skolky,pak pujde do skoly a pak do prace. Vychovavam ho k tomu,aby byl samostatny a kdyz neco nestiha nebo necemu nerozumi,jsme tu my dva,abychom mu to vysvetlili a pordili,takze to,co nestihne ve skolce pobrat doplnime my. Tak je to spravne podle me. Chapu argumenty ostatnich i tech,co budou ucit deti doma,ale nic to nemeni na tom,ze pro me je spravna tahle "zajeta" koncepce ;-) ze me taky nevyrostl nejaky blbec a nemyslim si,ze skoly maji vliv na tom,jestli nase deti skonci na kase v Tescu nebo s titulem v kancelari.

In reply to by zvedavec

takhle to určitě nidko nemyslel... je to jiný přístup k výchově, vzdělávání atd. protože inklinuji obecně k alternativnějším přístupům od stravování počínaje k výchově konče, tak je pro mě přirozená varianta. ale ne domácí škola. to ne. i já potřebuji svou trošku "svobody" a sebevyjádření...

Zkusím odpovědět na to, co asi vede rodiče k tomu, aby své děti neposílali do školky a školy. Já bych si pro své děti přála domácí vzdělávání z mnoha důvodů. Zatím využíváme jednou týdně lesní školku (8 dětí, 2 učitelky, koncept Respektovat a být respektován, celý den strávený venku, učení činností a praxí atd - je mi prostě bližší než klasická MŠ). Později ve škole narážím na obrovskou neefektivnost a ustrnutí systému 100 let zpět. Dohromady jsou ve třídě děti stejného věku, které musí ve stejnou dobu stejnými postupy dělat stejné věci.Motivace je postavená na známkách, pochvalách a trestech - chybí motivace vnitřní, která je k tomu, aby se člověk něco opravdu naučil, nezbytná. Děti se učí látku za látkou, aby ji po napsání písemky nebo přezkoušení zapomněly.(Ano - učitel může výuku zpestřovat, postavit trochu jinak, ale věřte mi, že v rámci stávajícícho systému prostě nejde dosáhnout toho, aby se děti vyvíjely a rozvíjely dle svých schopností, nadání či osobních omezení ve skupině 15 a více) Přitom tisíce dětí z celého světa se naučí totéž, co tyto děti a ještě mnohem více bez školní docházky - na základě vlastních potřeb a s dopomocí rodičů, jiných dospělých, starších či mladších kamarádů a samozřejmostí je dobře připravené podnětné prostředí. Co víc - tyto děti mají učení v drtivé většině rády a vzdělávání se pro ně stává potřebou až do dospělosti a samozřejmě i v ní. Argumentace sociálním prostředím a navazováním kontaktů ve škole je poměrně scestná. Děti si ve třídě v lepším případě stejně běžně vytvářejí skupinky, ve kterých se cítí fajn a ty ostatní děti vnímají spíše jako takové pozadí, kulisu... v horším případě se v těchto uměle vytvořených třídách rozvíjí nepřátelství a šikana. Pokud budu mít děti v domácím vzdělávání, chci, aby chodily třeba do skauta, pravidelně se scházet s dalšími rodinami, které mají děti v DV a podnikat výlety, pokračovat v kroužcích atd... Když člověk zapátrá v historii, zjistí, že zavedení povinné školní docházky nebylo motivované jen onou lidumilnou ideou odstranění analfabetismu, ale i potřebou mít poslušné, ne moc vzdělané poddané, kteří budou dělat to, co jim vrchnost řekne, tehdy, kdy jim řekne. Já bych si přála, aby moje děti byly v životě hlavně šťastné a dělaly to, co je baví, aby dokázaly slušně říct, když se jim něco nelíbí a aby věděly, že většina nemusí mít vždy pravdu. Je to strašně dlouhé, omlouvám se :00:

In reply to by renata 11

Zaujal mě tvůj názor ohledně toho vzdělávání na základce. :? Ty jsi zapomněla věci ze základní školy? Jako já třeba zapomněla, jak se počítají rovnice a nerovnice s neznámou, ale nezapomněla jsem vyjmenovaná slova, tabulku prvků, nebo to, že lev žije v Africe. 90% věcí děti určitě po napsání písemky na základní škole nezapomněly.

In reply to by Jita86

Na základní škole dítě stráví tooooolik času (jen si to spočítej za týden, měsíc, rok, celou základkovskou docházku...) Fakt se Ti zdá, že to, co si odneseš je dost? Ta efektivita vynaloženého času vs věci, které víš skutečně jen díky škole? Bylo by s podivem si aspoň něco nezapamatovat. Spoustu věcí člověk pravidelně opakuje mimo školu (třeba i/y při čtení knih, většinou věcí z přírodopisu, zeměpisu, fyziky, matiky...jsme obklopeni dnes a denně - procvičujeme to chvála Bohu v praxi). Rozdělení dětí striktně podle věku, rozdrobení života do jednotlivých předmětů, na které máš 45 minut, ať chceš, potřebuješ, nebo ne - to všechno snižuje efektivitu učení. Můj závěr a zkušenost: spoustu vědomostí nám v hlavách zůstalo navzdory školského systému :) Navíc - to, co jakš takš vyhovovalo před 20 a a více lety, dnes nefunguje vůbec. Dnešní deváťáci rozhodně nemají znalosti deváťáku (či osmáků) za nás. Ve třídách se čím dál více řeší výchovné a organizační problémy, na učení samotné zbývá stále méně času - mění se společnost a s ní zákonitě i děti. Není to špatně, jen je třeba změnit systém.

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Děti se to naučí - stejně jako se to ostatní naučily dřív. Určitě ze začátku může vzniknout problém, ale za mě je každý rok strávený mimo klasický školský systém dobrý. Některé školy navíc umožňují, aby dítě v DV kdykoli přišlo do školy, a to bych viděla jako příležitost k tomu začít už dopředu dítě "zvykat", než najede naplno. A pak jsou i děti, které prostě problém nemají.

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

ano, pokud se to bere takto. ale já si četla důvody maminek, které jsou pro domácí vzdělávání a přesně toto tam bylo - proč se učit v tuto dobu zrovna toto. a navíc mě to dnes zaujalo, že jsem si zkušenosti dohledala na internetu a přesně ten problém tam rodiče, kterých se to týká zmínily. děti měly problém včlenit se, pracovat najednou v kolektivu a v dobu k tomu určenou.

In reply to by renata 11

krásně napsáno, to podepisuju!
* za mě - momentálně lesní školka dvakrát týdně, do budoucna plánuji alternativnější přístup ve škole (ještě jsem to nesledovala, je to předčasný, ale Montessori či Waldorfská či uvidíme..., prostě pokračování předešlého přístupu k výchově...

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Třičtvrtě času bez rodičů? Jako že je ve školce a škole? Já myslím, že můj syn, když je ve školce 6-7 hodin celkově není třičtvrtě času a i on sám říká, at pro něho přijdu až odpoledne, protože si chce hrát venku s dětma. Když pro něho ve tři hodiny přijdu (teď mám možnost i dříve, díky mateřský) tak dalších 5-6 hodin jsme zase spolu (o víkendech apod...)Pokud má nějaký problém ve školce (konflikt s kamarádem, nebo nejasnosti, co nechápe), vysvětlím mu to místo učitelky já, protože ta na to nemá moc času. Každopádně si myslím, že věci, co bych ho nenaučila já, ho naučí ve školce a naopak. Co mu nedá školka, mu 100% dáme my, rodiče. Ale jinak klobouk dolů, že zvládnete. Musíte být dost inteligentní, když dokážete vzdělávat děti doma. A oni jako hodí psát potom písemky do školy? Nebo jak to funguje?

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

a to vysvědčení je normální? Takový, co dostávají ve škole? S razítkem a oficiální? Nebo to píšete vy?

Tak předem chci říct, že nikoho nesoudím, ať si se svýma dětma dělá kdo chce co chce, je to jeho nvýsostné právo. Ale za sebe říkám, že ten poslední rok ve školce vidím i jako přínos, dítě si zvykne na určitý řád, který se dodržuje, na kolektiv a tak. A vyučování nechám určitě na učitelíchm přece jen na to studovaly a já bych si na to netroufla a hlavně po mateřské se tak nějak musím vrátit do práce, neumím si představit, že bych byla dlouho s dětma doma a vypadl v rodině jeden příjem.

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Kdo by jim to asi sponzoroval? Nejspíš vydělávající otec, resp. partner... ;)

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Já si myslím, že jsou ženy,který právě tohle naplňuje.Přiznám se, že mě ne.Mám svoje děti ráda a ráda s nimi trávím čas(i když jsem ráda i když s něma nejsem :D ).Ale kdybysme se spolu měli doma ještě i učit , tak by to jen zhoršilo naše vztahy :D

Myslím, že kolektiv třídy se dá nahradit - a mnohem lépe než ve škole, kde je to "formální skupina", tj. jsou tam děti, protože tam být musí - v zájmových kroužcích, kde jsou děti, které spojuje něco, co je baví. Mimochodem on kolektiv vrstevníků nemá jen klady, ale i spoustu záporů.
Mně se model domácího vzdělávání líbí hodně, ačkoli mám momentálně obě děti ve školce. Nedělám si iluze, že když je ve třídě 30 dětí, může se jim paní učitelka věnovat dostatečně. Zejména těm, které jsou napřed nebo pozadu. Obě formy mají svoje pro a proti...

In reply to by femme.fatale

nooo,my máme třeba koníčky fkt od malička-plavčo od půl roka,fotbl od tří let a pokuď můžu soudit já,tak rozhodně tento "kolektiv" rozhodně nenahradí kolektiv školkový nebo školní!!!Myslet si toho je úplně zcestné-jednak ty kroužky bývají jednou týdně-většinou max. hodinu,navíc jsou tam ty děti ještě vlastně zabavené,tudíž jaký mají prostor na to si tvořit nějakou skupinu či sociální vazby.Náš malej chodí na plavání 4,5 roku a za tu dobu si tam našel JEDNOHO kamaráda,se kterým tam chodí fakt rád.To samé jsou návštěvy nebo tráven volného času s kamarády,které zná z okolí.Vzhledem k tmou,že předpokládám,že na písku či podobných místech s ním sedíš TY nebo otec nebo kamarádka,tak prostě pořád je to něco úplně jiného,než když má fungovat někde jako samostatná jednotka v kolektivu.Sama jsem to loni poznala při nástupu do školky a až mě překvapilo,jakým způsobem se ve školce prezentoval-do té doby jsem ho takhle prakticky nepoznala a se mnou za zadkem se v kolektivu chová naprosto jinak než ve školce!!!!

In reply to by lucininenka

Já vycházím i ze své zkušenosti, ve třídě jsem moc kamarádů neměla, zato v kroužcích (výtvarka, plavání, turisťák...) jo a určitě jsme měli čas si popovídat a tak. Taky nemluvím o věku 4 roky, ale o základní škole, kde už je to dítě zase jinde.
Já teda zrovna v tom kolektivu vidím asi jediný největší "problém", ale všecko se dá nějak vyřešit :) Na druhou stranu, pokud to dítě pochází z rodiny, která je trochu "jiná", alternativnější než většina společnosti, nemusí to být v takové běžné třídě úplně prima. Taky neříkám, že domácí vzdělávání je jediná a správná cesta, ale určitě má plno benefitů. Prostě všechno má svoje klady a zápory :)

In reply to by femme.fatale

tak s tou alternativou máš naprostou pravdu ;) ano chápu,že takové dítě vlastně v běžné škole může být pokládáno za exota-ale taky nemusí-na druhou stranu vyvstává otázka,zda ho pak nebudou považovat za ještě většího exota na druhém stupni/střední škole apod. ale máš pravdu,všechno má svá pro a proti,každopádně pro mě je prostě největším argumentem ten kolektiv,který je dle mě důležitý kolem toho čtvrtého roku-většina dětí to i tak začíná vyžadovat,někdo třeba dříve,někdo déle,ale prostě většina ano ;)

Taky bych doma své děti neučila. A do včerejška jsem myslela,že školka poslední rok je povinná..Jak jsem se tady dočetla,tak není. A možná nechápu proč. Podle mě těm dětem pak chybí ten kolektiv,dělat věci společně. U nás ve školce je třeba třída smíchaná od 3let až do 6. Samozřejmě tam je vždy více dětí ve stejném věku,aby se nestalo,že tam je jen jedno tříleté a zbytek 5,6let. A maminky si to prý chválí,že děti si víc rozumí mezi sebou,pomáhají si. Náš malý půjde až ve 4letech,ale určitě půjde.

Každé zdravé normální dítě potřebuje ke svému zdravému vývoji co nejvíce podnětů kolem sebe :€s€: být v kolektivu je základní věc, která jej bude provázet velkou část života :k: učit se a poznávat nové věci, lidi... zažívat situace i jinde a s někým jiným :k: kamarádství, komunikace, respekt k dospělým :k: režim jak školky, tak školy :k: výuka, výchova, metodiky, zkušenosti... je škoda o to vše děti připravit - poznamená je to na celý život :a: :€s€: :k:

Je to novinka za několik posledních let. Na domacím studiu ješte žádna generace "nevyrostla", takže těžko soudit jak přínosné to bude, jak se deti zařadí na druhem stupni, na střední škole. Ja osobně bych si ani neveřila, že umim děti vzdělat dostatečne. Vidím v domácím studiu víc zaporů, než kladů, nehlede na finanční stránku. Ano, být s nimi doma by se mi líbilo, ale žít z jednoho příjmu se nedá. Léta letoucí byl nastaven systém školství ( a nemyslim tím jen ČR nebo Evropu), nechápu duvody proč se někdo musí odlišovat.

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Dotaz tady byl na názor, ne na fakta, tak prosim nenazývejte nečí nazor blbostí. A jestli to byla narážka na to, že tady na DV nevyrostla žádna generace, nebylo tím myšleno Nemecko, ale ČR. Jestli máte váš názor a jste přesvedčena o jeho správnosti, neberte stejne tak názor druhé straně. Mám syna Aspergera, takže něco o "problemech" zařazeni do kolektivu s rodičem/bez rodiče taky vím, mam vyzkoušeno v praxi a na zaklade toho vím, že pro me deti bude školka lepší. Není to "nutnost", jsem ješte dva roky doma na mateřské, je to mé svobodne rozhodnutí jelikož to vidím jako to nejlepší pro nej. Stejne tak jako vy pro vaše díte DV. Ale neobvinuji vás z blbosti!

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

Ráda bych znala alespoň jednoho člověka, který žije v ČR, je mu 25, má ukončene vzdelani, je zařazen do pracovnho procesu a nenavštevoval školku a minimálne ani první stupeň ZŠ. Jestli vyjmenujete dva - tři lidi z vašeho okolí, tomu bych neříkala generace. :?

In reply to by anonymous_stub (neověřeno)

fronko neobhajuj se, ono to stejně nemá smysl :) vychovala jsi zcela jistě skvělý děti, kterým jsi dala do života víc, než by si dneska kdo troufnul.. Všude nám je předhazováno tohle a tamto, ale na selskej rozum už se zapomnělo.. Věnovat se dětem, svým vlastním dětem, je to nejpřirozenější, co člověk dělá.. Žádnej rodič nechce mít z dítěte tupce, proto je domácí vyučování prospěšný oběma stranám - a neříkám, že až do devítky, myslím, že klidně stačí první dva tři roky, koneckonců, kdyby na to rodič neměl, do školy se dá dítě "vrátit" vždycky.... Ale jenom rodič ví, co dítě zvládá, čemu nerozumí, jak mu to vysvětlit co nejlíp.. Učitelé jsou sice studovaný, ale to není záruka toho, že bude rozumnět dítěti jako takovýmu.... Taky je tu fakt, kterej nikdo nepopře, že ve třídách je 20-30 dětí a hold se musí škatulkovat a jet podle předem daných osnov, protože jinak by to prostě nešlo..
A kolektiv se dá vyhledávat i jinak - lesní školky, společný výlety s jinýma dětma, kroužky, příměstský tábory, prostě jakkoliv, kde jsou děti DOBROVOLNĚ a rády :)
:a:

I když nejsem s naší školkou spokojená na 100%, tak synovi dává to, co já bych mu doma nedala. Můžu ho učit malovat, vystřihovat, cestovat kolem světa, jezdit na výlety, ale ten kolektiv mu nenahradím a navíc je strašně poznat dítě, které tráví čas jen s dospělými, maximálně dětmi chvilku na hřišti. Předškolní vzdělávání je podle mě důležité a mluvím i ze zkušenosti práce s dětmi. Za mě bych dítěti nikdy neublížila tak, že bych ho stranila kolektivu.

Já jsem pro aby dítě chodilo, jak do školky tak do školy (moje dcerka šla ve 4 letech a ve školce to má moc ráda,podnikají spoustu věcí a výletů, nevím proč by se o to dítě mělo připravit), potřebuje kolektiv, změnu a né jen sedět doma s maminkou. Beru když je dítě nemocné nebo s kolektivem má nějaký závažný problém. Jinak to nechápu. Toť můj názor :a:

Těhotenská kalkulačka

Lunární kalendář pro určení pohlaví dítěte

Uživatelky s nejvíce příspěvky

Vaše fotografie

nevim
Můžu to brát jako pozitivní?
Adopce

Ovulační kalkulačka